Recite zbogom stresu!

26.08.2016
Recite zbogom stresu!

Danas živimo toliko brzo i čini se da je stres postao naš svakodnevni pratilac. Ustajemo rano neispavani, na brzinu spremamo doručak ili ga čak i preskačemo, trčimo na posao i namrgođeni smo ceo dan. Kada se vratimo kući, moramo opet nešto da spremimo mužu i/ili deci, da završimo obaveze po kući i tako se mrtvi umorni samo srušimo u krevet. Sa druge strane, studenti se pitaju da li će sve stići da nauče, depresivni su, bezvoljni i pod pritiskom da što pre završe fakultet. Ukoliko vam se ovaj scenario sve češće ponavlja, vreme je da nešto preduzmete po tom pitanju.

Počnimo od početka tj. uzroka. Šta mislite, zašto ste pod tolikim opterećenjem?  Nažalost, većina je pod ogromnim stresom zbog nimalo optimističnih ekonomskih prilika, a to samim tim povlači nisku, neredovnu platu ili nezaposlenost. Otkaz na poslu, razvod, smrt bliskog člana porodice mogu biti okidači za ogroman stres tj. odgovor na situacije koje organizam doživljava kao „napad“. U tim situacijama, kao i u manje stresnim, sa našim organizmom se dešava sijaset nimalo prijatnih stvari:

-          Nervni sistem – Kada smo pod stresom, simpatički nervni sistem stimuliše nadbubrežnu žlezdu, koja proizvodi hormone kortizol i adrenalin. Ukoliko je nivo ovih hormona konstantno visok, to utiče na sposobnost pamćenja i povećava šanse za depresiju. Nemojte uzimati zdravo za gotovo ukoliko vam neko kaže da je depresivan, već mu preporučite besplatno savetovanje Mobilne sestre!

-          Sistem za varenje – Čuvenu nervozu u želucu smo svi barem jednom iskusili u životu, i to pre nego što nešto bitno treba da uradimo. Sem neprijatnog osećaja, ova nervoza izaziva mučninu, gasove, smetnje u varenju, stolicu ili dijareju. Ukoliko dugo patite od ovog oblika stresa, imate veće šanse da dobijete čir želuca ili gastritis.

-          Mišićno-koštani sistem – jake glavobolje, bolovi u ramenima, leđima ili vratu su neke od posledica stresa. Hroničan stres može biti glavni „krivac“ za razvoj osteroporoze.

-          Imunološki sistem – Dugotrajan stres povećava podložnost ka infekcijama i pogoršava kožna oboljenje poput ekcema i akni.

-          Kardiovaskularni sistem – Krvni pritisak raste i srce ubrzano kuca se javlja kao reakcija na akutni stres. Ukoliko ste duži vremenski period izloženi stresu, to može dovesti do povišenog nivoa holesterola, a samim tim se povećava rizik od infarkta i moždanog udara.

-          Respiratorni sistem – Teško, ubrzano i kraće dišemo u stresnim situacijama, dok kod određenog broja ljudi dolazi i do hiperventilacije. Dugotrajan stres može dovesti do infekcije gornjih disajnih puteva.

-          Reproduktivni sistem – Stres može produžiti ili skratiti menstrualni ciklus, ali i doprineti da on bude bolan. Sa druge strane, stres u trudnoći je povezan sa nastankom alergija ili astme kod dece.

Međutim, postoji toliko načina da samostalno utičemo na to da li ćemo biti pod stresom ili ne. Recite mu zbogom i naučite da radite one stvari koje vas istinski ispunjavaju!

-          Slušajte muziku. Naravno, ne bilo koju, već omiljenu! Prvi taktovi omiljene pesme vam automatski usporavaju disanje i smanjuju nervozu u želucu.

-          Pijte čajeve. Preporuka je to bude čaj od majčine dušice, bosiljka i peršuna ili bilo koja druga kombinacija koja ima smirujuće dejstvo za vas.

-          Aromaterapija – Kupite eterična ulja lavande, grejpa, geranijuma i bosiljka, dodajte malo meda i zaronite u toplu kupku! Ukoliko želite da ceo doživljaj učinite još prijatnijim, zamolite voljenu osobu da upotrebi eterična ulja i izmasira vas.

-          Vežbajte – To može biti joga, pilates ili najobičnija dnevna šetnja parkom ili šumom. Praktikujte one vežbe koje vam najviše prijaju.

-          Putujte – Kada ste poslednji put izašli van grada? Ukoliko ne možete da se setite, bacite se na pakovanje kofera i pravac spa centar, banja ili selo. Putovanje ne mora nužno da bude skupo da biste se lepo proveli i opustili.

-          Budite optimistični – Čak i veštački osmeh ispred ogledala može imate magična svojstva na vaše psihofizičko zdravlje! Smejte se onda kada vam nije do smejanja tj. kada ste uobičajeno namrgođeni. Rezultat? Osećaćete se mnogo staloženije i širićete pozitivnu energiju. Zna se da je ona uzročnik mnogih divnih stvari koje vam se mogu dogoditi.

Ukoliko uprkos svemu ne uspevate da se izborite sa stresom i u depresivnom ste raspoloženju, Mobilna sestra je uvek tu za vas! Nijedan problem nije glup niti nebitan, već je najgori onaj koji ignorišete. Ako ga ignorišete, samim tim ignorišete i svoje zdravlje.

Izdvojeni blogovi

Prijavi se da pratiš naš sajt