Demencija – kućna nega i aktivnosti za lepši kvaltet života

17.07.2018
Demencija – kućna nega i aktivnosti za lepši kvaltet života

Demencija je stanje koje pogadja veliku populaciju ljudi širom sveta. Postoje podeljena mišljenja vezana za to do koje mere je preventiva moguća, kao i različita istraživanja vezana za to u kojoj meri i da li vežbanje može pomoći kod usporavanja i ubažavanja simptoma Alchajmera i demencije uopšte.

Izazovi vezani za demenciju

Ne treba nama veliko pamćenje da bismo uživali u životu. Svakodnevno, postoje brojne stvari koje nam pružaju osećaj svrsishodnosti i zadovoljstva. svakom od nas. Osobe sa demencijom i dalje treba da imaju dobar kvalitet života, ali bez pomoći porodice i negovatelja, njima je mnogo teže da ostvare ovaj cilj.

Aktivnosti kao važan deo rada sa demencijom

Postoji mnogo načina za planiranje i osmišljavanje odgovarajućih aktivnosti za osobe sa demencijom. U idealnim okolnostima, aktivnosti bi trebalo da uključuju:

-nadoknadjivanje izgubljenih sposobnosti
-promovisanje samopouzdanja
-održavanje rezidualne veštine
-napor da se izbegne uvođenje novog učenja
-pružanje prilika za uživanje, zadovoljstvo i društveni kontakt
-osetljivost i svest o kulturnoj istoriji i poreklu osobe

Aktivnosti mogu ponovo da ožive stare navike

Koristite veštine koje nisu zaboravljene, kao što supravljenje hleba, pranje ili zalivanje, čišćenje i rad u bašti. Ovo su i načini na koje osoba sa demencijom može doprineti domaćinstvu i osećati se korisnom. Podstaknite ih da imaju nešto što je njihova odgovornost, bez obzira koliko je mala. Aktivnosti mogu pružiti opuštanje i zadovoljstvo

Izvedite ih u šetnju

Osoba sa demencijom može uživati u šetnji čak i ako se ne seća gde su bili.

Ono što je važno jeste da se uživa u trenutku, iako iskustvo može vrlo brzo biti i sasvim zaboravljeno. Jednostavne i humane aktivnosti su najbolje.

Dajte vreme i prostor

Obezbedite vreme i prostor potreban da se omogući osobi da učini što je više moguće. Fokusirajte se na jednu stvar. Komunicirajte po jednoj instrukciji istovremeno. Podleite aktivnosti u jednostavne korake.

Pripremite bezbedno radno područje

Ljudi sa demencijom često imaju poteškoća sa vizuelnom percepcijom i koordinacijom. Uverite se da su površine zaštićene, da nema ometanja i da ima što je moguće manje buke. Dobro osvetljenje (bez sjaja), preferencije za sedenje i ispravne radne visine takođe pomažu.

Koristite plastične kontejnere kako biste izbegli lomljenja i posekotine. Ne dozvoljavajte aktivnosti koje mogu da pojačaju osećaj neadekvatnosti ili da povećaju stres.

Nivoi sposobnosti osoba sa demencijom mogu se menjati iz dana u dan. Aktivnosti se mogu prilagoditi i ako nisu uspešne ili prijatne iz prvog pokušaja, može se pokušati ponovo.

Koristite vreme koja odgovaraju osobi sa demencijom

Da biste ostvarili najviše uspeha prilikom obavljanja neke aktivnosti sa osobom sa demencijom, razmotrite vreme dana kada je osoba u najboljem stanju. Na primer, ponekad je hodanje najbolja aktivnost za ujutro ili rano popodne. Za ljude koji postanu nemirni kasnije u toku dana ili koji su imali posebno dugačak ili besmislen dan, kasni popodnevni hod može biti bolja opcija.

Podstaknite emocionalno vezivanje

Mnogim ljudima sa demencijom često se zadržava izuzetno dugo osećaj za pokret i ritam.

Slušanje muzike, plesanje ili kontakt sa bebama, decom ili životinjama bude pozitivna osećanja. Ljudi sa demencijom često imaju odlične uspomene na prošle, davne događaje, a gledanje starih fotografija, i knjiga može pomoći osobi da se seća ranijih perioda.

Ako se veštine čitanja pogoršaju, napravite snimke za njih. Pronađite slikovnice i časopise u interesantnim oblastima.

Uključite prijatna senzorna iskustva

Neka senzorna iskustva u kojima osoba sa demencijom možda može da uživa:     

-češkanje po ruci, vratu ili stopalima     
-četkanje njihove kose     
-miris svežeg cveća     
-korišćenje eteričnih ulja i mirisa     
-dodirivanje krzna, perja ili drugačijih taktilnih materijala sa teksturom     
-poseta farmi bilja ili baštama sa cvećem

Koja je prava mera fizičkog vežbanja?

Za opšte fizičko zdravlje, istraživanje je to pokazalo da tri vrste vežbi treba da budu uključene u redovnu rutinu:

• trajna aerobna vežba

• trening snage, težine ili otpornosti

• fleksibilnost i balansna obuka

Različita su istraživanja i nema definitivnog odgovora vezanog za to u kojoj meri fizičko vežbanje pomaže usporavanju napretka demencije, međutim sigurno je da pored toga što je vežbanje dobra aktivnost za svakoga, može značajno popuniti vreme tokom dana. A opšti boljitak organizma je svakako nešto što pomaže i dobrom duhu i stanju osobe sa demencijom.

Aktivnosti mogu biti korisne u kontroli nepredvidivih ponašanja

Aktivnosti igraju značajnu ulogu u suočavanju sa izazovnim ponašanjima. Znati šta pomaže da se osoba smiri ili preusmeri njena pažnja na nešto drugo kada su nemirni ili uznemireni je vrlo važno. Ovo može biti posebno korisno za negovatelja. Važno je, ne odustajte. Greške i neuspesi će se desiti, ali ne dozvolite da se sama osoba sa demencijom oseća kao neuspeh. Čak i u slučajevima kada je vreme da se uključe pelene za odrasle ili stalna nega, pa i dom, ne odustajte.

Nastavite da pokušavate.

Jer nega starih i bolesnih nije laka, znamo. Mi to radimo svaki dan.

Niste sami.

Vaša Mobilna sestra