10 saveta za zdravo starenje

24.07.2019
10 saveta za zdravo starenje

Starenje može biti divno – upamtite to! Naime, mnogi ljudi tvrde da su dospeli da uživaju tek u poznim godinama, kada su imali više vremena da se posvete sebi. Mnogi činioci zavise upravo od vas, pa u najvećoj meri i to da li ćete biti mrzovoljni/a, džangrizavi/a starac/ica ili osoba koja se odlično nosi sa godinama i uživa u blagodetima ovog razdoblja života!

 

Postoje navike koje, ukoliko ih održite ili primenjujete, pospešuju fizičko i mentalno zdravlje i znatno pomašu da se uhvatite u koštac sa starenjem.

 

REDOVNO SE KREĆITE

 

Ne dozvolite da potpadnete pod uticaj mirnog i pasivnog života, pogotovo ukoliko ste se nedavno penzionisali. Iako su penzionerski dani nešto na šta su mnogi čekali da bi se bavili stvarima koje vole, često ipak podlegnu pasivnosti dokolice, pa to sve ode u drugu krajnost: nekretanje, osamljenost, neaktivnost u svakom smislu.

 

Sedeti i gledati omiljene serije ili utakmice na TV-u svakako prija, ali ničiji život ne bi trebalo da se svodi samo na to.

 

Da biste bili zdravi, kretanje je neophodno! Da li su to svakodnevne šetnje, džoging, vožnja bicikla, plivanje ili neka druga fizička aktivnost, manje je važno. Ali zadržite li ritam svakodnevnog kretanja, vaše srce i krvni sudovi biće vam zahvalni.

 

UMERENA ISHRANA

 

Ishrana nije bitna samo za zdravlje, već i za mozak. Poželjna je balansirana, umerena ishrana, bez prekomernih masnoća i redovni obroci. U zavisnosti od vašeg zdravstvenog stanja, lekar će vam preporučiti odgovarajuću ishranu, a ukoliko nemate zdravstvenih tegoba, dovoljno je pridržavati se pravila – od svega po malo.

 

Da bi se očuvale kognitivne finkcije, preporučuju se i razni dodaci ishrani, kao što su Omega-3 masne kiseline, B vitamin i slično. Voće, povrće i riba pomažu vašem telu, ali i mozgu. Ne prejedati se, voditi računa o krvnoj slici, pogotovo holesterolu, ne preterivati sa šećerom, održavati idealnu telesnu težinu – nešto je što bi trebalo da se podrazumeva u ovom životnom dobu.

 

PRESTANITE DA PUŠITE

 

Ukoliko ste pušač, sa prestankom ove štetne navike poboljšaće te svoje kardiovaskularno stanje, ali i smanjiti mogućnost nastanka mnogih drugih bolesti.

 

Pušenje negativno utiče na sve: na pluća, srce i krvne sudove, mozak...

 

ALKOHOL – U POSEBNIM PRILIKAMA

 

Čaša crnog vina jeste zdrava za srce, ali prekomerna konzumacija alkoholnih pića i te kako šteti organizmu. Sasvim je u redu da ponekad nazdravite čašicom omiljenog pića, ali bi i to trebalo da bude kontrolisano i umereno.

 

Svaka količina i učestalost koja prelazi u porok može samo da donese zdravstvene probleme koji se nižu jedan za drugim.

 

UPOSLITE MOZAK

 

Paralelno sa telom, i naš mozak moramo "trenirati" i održavati ga u funkciji. Čak i ako nemate više poslovnih obaveza, zadajte izazove svom mozgu. Čitajte, rešavajte ukrštene reči ili sudoku, igrajte šah i društvene igre, učite strane jezike, pišite dnevnik, meditirajte.

 

Vaš mozak više ne mora da bude zaokupljen brigama, već lepim stvarima, ali nikako ga nemojte poslati u penziju!

 

 

PRONAĐITE HOBI

 

Razbite rutinu, ovladajte novom veštinom, stičite i dalje nova znanja... Radite ono što vam prija i ono što ste oduvek želeli, a možda niste imali dovoljno vremena za to. Mogućnosti su ogromne: od sređivanja bašte, preko ručnih radova, do kurseva računara, stranih jezika, škola glume ili muzike...

 

Oduvek ste želeli da naučite da plešete ili pravite dekupaž? Smatrate da biste bili sjajan fotograf ili krojačica? Upustite se u novu avanturu i pospešite stvaranje novih sinapsi u mozgu!

 

 

PROVODITE VREME U PRIRODI

 

Zaboravite na konstantno sedenje u kući, uz televizor. Izađite napolje, a još bolje, okružite se prirodom. Šuma, planina, reka, jezero ili more prijaće vašem organizmu i vašim mislima. Makar i kratak odlazak na selo (ukoliko živite u gradu) prijaće vam i izmestiti vas iz svakodnevice. Široka prostranstva, miris rastinja, svež vazduh pozitivno utiču na čoveka. Povratak prirodi čini da se bolje osećamo.

 

 

DRUŽITE SE

 

Međuljudski kontakti su veoma bitni u poznijem životnom dobu, a mnogi načine ogromnu grešku i osame se. Da, nekada ste imali kolege koje ste svakodnevno viđali i malu decu koja su iziskivala obaveze. Ipak, to ne znači da vam društvo nije potrebno.

 

Pozovite starog prijatelja kojeg dugo niste videli. Popijte kafu sa komšinicom. Provodite vreme sa unucima. Ponudite pomoć onom kome je potrebna, jer vi niste beskorisni. Ako ne možete fizički pomoći nekome, a vi ponudite svoju pažnju, saslušajte nekog.

 

Ukoliko nemate dovoljno prijatelja, priključite se nekom klubu penzionera ili upišite neku aktivnost. Ne čekajte da vaš telefon zazvoni, već sami inicirajte kontakte. Rodbinski i prijateljski odnosi su prava blagodet za vaše zdravlje i osećaj zadovoljstva.

 

RAZMENJUJTE NEŽNOSTI I LJUBAV

 

Ukoliko imate partnera, posvetite mu vreme. Pogotovo ako ste godinama, u moru obaveza, zanemarili vaš odnos, koji je odavno upao u rutinu. Prisetite se zašto ste se zavoleli. Učinite sitne pažnje koje će mu/joj prijati. Otputujte zajedno, sami. Počnite da se bavite zajedničkom aktivnošću. Grlite se. Pokazujte ljubav. Zdravo je!

 

Ukoliko nemate partnera, ispoljite emocije prema deci, bliskim rođacima, dragim prijateljima. Pokažite im koliko vam je stalo do njih. Svaka pažnja uvek se višestruko vrati.

 

 

SMEJTE SE ŠTO VIŠE

 

Uticaj smeha na ljudsko zdravlje odavno je poznat i višestruko dokazan. Smeh je lek. Ne samo za loše raspoloženje, već i za srce, mozak i ceo imunološki sistem. Smeh izaziva lučenje endorfina, a ono dalje pozitivno deluje na ceo organizam i, kažu naučnici, produžava život.

 

I nema izgovora: čak i najbolesnijim osobama smeh može biti odlična terapija i borba protiv bolesti.

 

Izdvojeni blogovi

Prijavi se da pratiš naš sajt